آذر 98 - آبی ترین استقلالی ها

ناصر حجازی؛ اسطوره ی بینظیر

نام : ناصر

نام خانوادگی : حجازی 

تاریخ تولد : 23 آذر 1328

تاریخ وفات : 2 خرداد ماه 1390

پست : دروازه بان


دروازه‌بان نامدار تیم ملی و مربی مشهور فوتبال اهل ایران بود. حجازی بهترین دروازه بان تاریخ ایران و دروازه‌بان اول تیم ملی فوتبال ایران در دهه 1350 بود و 2 قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، 1 قهرمانی در بازی‌های آسیایی و شرکت در المپیک و جام جهانی فوتبال را در کارنامه دارد. او هم‌چنین به هم‌راه تیم تاج قهرمانی در جام تخت جمشید و جام باشگاه‌های آسیا را تجربه کرده‌است.

ناصر حجازی

ناصر حجازی در سال 1328 در تهران به دنیا آمد. پدرش متولد تبریز بود و آژانس املاک داشت. وی با 4 خواهر و یک برادر در خانواده‌ای 8 نفری زندگی می‌کرد. رشته ورزشی اصلی وی بسکتبال بود و در 16 سالگی در تیم منتخب دبیرستان ابومسلم بازی می‌کرد و حتی برای تیم ملی جوانان بسکتبال ایران هم انتخاب شد. در آن زمان در زمین‌های خاکی واقع در منطقه دامپزشکی فعلی، جامی به نام جام شهرزاد برگزار می‌کردند که حجازی نیز در تیمی به عنوان مهاجم بازی می‌کرد. حجازی روزی با دوستانش به تماشای مسابقات فوتبال منطقه 8 می‌رود و در آنجا تیم منتخب مدرسه‌اش بازی داشت که اتفاقا دروازبان تیم آسیب دیده بود. حسین دستگاه (خبرنگار وقت کیهان ورزشی) که مربی تیم مدرسه بود او را صدا می‌زند و پست دروازبانی را به او می‌سپارد.

تیم نادر اولین باشگاه حجازی بود. سپس دروازه بان باشگاه تاج شد. حجازی زمانی که با تیم ملی به فرانسه رفت (پیش از جام جهانی 1978 آرژانتین) با پیشنهاد تیم پاریسن ژرمن فرانسه مواجه شد. نماینده این تیم در اردوی تیم با مهاجرانی درباره انتقال حجازی صحبت کرد، اما حشمت مهاجرانی حجازی را متقاعد کرد که بعد از جام جهانی ممکن است با پیشنهادهای بهتری روبرو شود و به این ترتیب این انتقال صورت نگرفت. وی بعد از حضور در جام جهانی در سال 1356 از طرف باشگاه منچستر یونایتد پیشنهادی دریافت کرد و یک ماه با این تیم تمرین کرد و 5 بازی نیز در تیم ذخیره‌های منچستر انجام داد. آنها در اولین بازی در اولدترافورد 5 بر صفر بولتون را شکست دادند و حجازی درخشش چشمگیری در آن بازی داشت. بعد از این دیدار دیوید فکستون سرمربی منچستر حجازی را پسندید. در یکی دیگر از بازی‌های تدارکاتی حجازی در برابر تیم استوک سیتی برای منچستر یونایتد بازی کرد.

ناصر حجازی

حجازی در 17 سالگی توسط رایکوف به تیم ملی جوانان دعوت شد. در اولین بازی خود برای تیم ملی جوانان در دیداری دوستانه در امجدیه مقابل تیم تاج بازی کرد که بسیاری از بزرگان آن زمان حضور داشتند و آن بازی به تساوی 3 بر 3 رسید.

وی پس از چند بازی دوستانه در آستانه حضور تیم ملی جوانان در رقابت‌های آسیابی بانکوک در یکی از تمرینات از ناحیه کتف مصدوم شد و از سفر به تایلند بازماند. وی در سن 18 سالگی و پس از اینکه نامش در اسامی دعوت شدگان به تیم ملی نبود به فدراسیون فوتبال رفت و با رایکوف صحبت کرد. رایکوف اصرار داشت دروازه‌بانی که کتفش شکسته دیگر گلر نمی‌شود، اما اصرار حجازی تاثیر داشت و انتخاب شد.

ناصر حجازی

 بعد از دو هفته حضور در اردوی تیم ملی به عنوان دروازه بان اصلی انتخاب و سپس به تورنمنتی در شوروی اعزام شدند. ناصر حجازی در حالی دروازه‌بان اول تیم ملی فوتبال شد که بزرگانی مثل مهدی کشاورز و مرحوم فرهنگ بادکوبه در تاج قدیم و فرامرز ظلی و عزیز اصلی در تیم‌های دیگر، همچنان در حال قدرت نمایی بودند. حجازی در سال 1348 و از 19 سالگی دروازه بان اول تیم ملی فوتبال ایران شد و اولین بازی ملی خود را در 22 شهریور 1348 در آنکارا در مقابل پاکستان انجام داد که با نتیجه 4 بر 2 به نفع ایران پایان یافت. بعد از ملحق شدن به تیم ملی ایران وی توانست با تصاحب جام ملت‌های آسیا در سال 1346 به افتخارات خود بیافزاید. وی قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را دوبار دیگر در سال‌های 1350 و 1354 همراه با تیم ملی ایران تجربه کرد.

 ناصر حجازی، آخرین بار سال 1359 و در حالی که تنها 29 سال داشت و در بازی ایران- کویت درون دروازه تیم ملی قرار گرفت. حجازی تا سال 1359 دروازه بان اول ایران بود اما بعد از آن به خاطر قانون 29 ساله‌ها که حضور در دروازه را برای بازیکنانی که بیش از 29 سال دارند منع می‌کرد، در اوج دوران ورزشی از تیم ملی کنار گذاشته شد. ناصر حجازی در سال 1365 فوتبال را در 36 سالگی کنار گذاشت. حجازی به تیم فوتبال محمدان بنگلادش رفت و بعد از مدت کوتاهی سنگربانی، تبدیل به سرمربی موفق این تیم شد. تحت مربیگری او، محمدان بنگلادش در سال 1367، پیروزی بر تیم مقتدر پرسپولیس تهران را تجربه کرد. حجازی در این سال محمدان بنگلادش را به جمع 8 تیم برتر آسیا رساند.

 ناصر حجازی در سال 1369 و در حالی که 40 ساله بود، به ایران بازگشت. در زمان مربیگری تیم استقلال تهران، ناصر حجازی توانست با این تیم به فینال جام باشگاه‌های آسیا راه یابد و به نایب قهرمانی برسد. در طی دوران مربیگری، ناصر حجازی توانسته است بازیکنانی مانند علی دایی و رحمان رضایی را به فوتبال ایران معرفی کند.

او از محبوب‌ترین و مشهورترین فوتبالیست‌های ایرانی به شمار می‌رود و در استقلال تهران از او به عنوان تنها اسطوره این باشگاه نام برده می‌شود.

در سال 1378 کنفدراسیون فوتبال آسیا وی را به عنوان دومین دروازه‌بان برتر قرن بیستمِ این قاره انتخاب کرد.

در سال 1388 ناصر حجازی به علت بیماری در بیمارستان کسری تهران بستری شد. ناصر حجازی در 30 اردیبهشت 1390 در حین تماشای دیدار تیم فوتبال استقلال مقابل پاس همدان در روز آخر لیگ برتر به‌دلیل وخامت حالش به کما رفت و در حالی که از بیماری سرطان ریه رنج می‌برد، در تاریخ 2 خرداد 1390، ساعت 10:55 صبح، در بیمارستان کسری در تهران درگذشت.


ناصر حجازی

دل نوشته:

بچه که بودم چیزی از طرفداری تیم نمی دونستم، فقط طرفدار تیم ملی بودم مؤدب تا روزی که برای اولین بار ناصر حجازی رو دیدم و دیدن همانا، و شیفته‌ی این مرد بزرگ و عاشق استقلال شدن همانا....

اونقدر جنتملن و جذاب بود که به خاطرش استقلالی شدم. هنوز هم همونقدر عاشقانه دوستش دارم و به استقلالی بودنم افتخار میکنم.دوست داشتن


گل تقدیم شماروحت شاد اسطوره‌ی بینظیرگل تقدیم شما

 




تاریخ : یکشنبه 98/9/24 | 2:6 صبح | نویسنده : استقلالیون 💙⭐️⭐️💙 | نظر

انتشار اطلاعیه باشگاه استقلال در مورد بازگشت استراماچونی

در هفته ای که گذشت هواداران و بازیکنان استقلال روزهای عجیب و کابوس واری را پشت سر گذاشتند. در روزهایی که همه چیز خوب بود و هواداران آبی از بازی های جذاب و نتایج خوب تیم خوشحال بودند و شور و هیجان خاصی برای ادامه فصل داشتند، با یک اتفاق عجیب شوک بزرگی به بازیکنان و هواداران وارد شد و آندره آ استراماچونی قراردادش را یک طرفه فسخ کرد و به کشورش بازگشت.

در هفته گذشته و بعد از رفتن استراماچونی باشگاه استقلال روزهای آرامی نداشت و با اتفاقات زیادی از جمله اعتراض و تجمع هواداران باشگاه، بازی بدون مربی مقابل پیکان، استعفای فتحی با اصرار هواداران، سرپرستی موقت خلیل زاده در تیم، و انتشار بیانیه های مختلف از طرف پیشکسوتان و بازیکنان استقلال مواجه شد.

اما امروز اطلاعیه ای از طرف باشگاه منتشر شد تا پایانی باشد بر اتفاقات نگران کننده. متن اطلاعیه باشگاه استقلال به شرح زیر است:

در روزهای اخیر اخبار مختلفی از طریق سایت‌ها و کانال‌های مختلف در خصوص اخبار این روزهای استقلال منتشر شده است که این امر موجب سردرگمی هواداران عزیز استقلال شده است.

به این وسیله باشگاه استقلال از رسانه‌ها و هواداران محترم خود می‌خواهد که اخبار را تنها از مجاری رسمی این باشگاه دنبال کنند و بدیهی است که باشگاه استقلال انتشار هرگونه خبر کذب و بدون منبع را بر نمی‌تابد و از طریق قانون با افترا زنندگان و منتشر کنندگان اخبار دروغین مانند گذشته برخورد می‌کند.

باشگاه استقلال از هواداران خود می‌خواهد تا به عوامل این باشگاه اعتماد داشته باشند و ضمن ایجاد فضایی آرام، به مسئولان کمک کنند تا ان‌شاءالله در ساعات آینده اخبار خوشی در اختیار آن‌ها قرار گیرد. مطمئنا تنها چیزی که اهمیت دارد، نام بزرگ استقلال است و با ایجاد فضای همدلی، بازیکنان استقلال می‌‌توانند در مصاف روز شنبه به موفقیت برسند.

تیم استقلال

 




تاریخ : پنج شنبه 98/9/21 | 2:16 عصر | نویسنده : استقلالیون 💙⭐️⭐️💙 | نظر

به استقلالِ استراماچونی احترام بگذارید!

این روزها همه جا صحبت از استقلال کبیر و مربی خاصش «استراماچونی است». اهالی فوتبال و خبرگزاری های مختلف همه از احترام به استقلالِ استراماچونی می گویند. 

این روزها همه اهالی فوتبال از بازی های فنی و جذاب استقلال به وجد آمده اند و نمی توانند درخشش استقلالِ استراماچونی را نادیده بگیرند. این روزها استقلال و استراماچونی دوستداران فوتبال را محو بازی هایشان کرده اند. چیزی که در فوتبال ایران به آن نیاز بود با استقلالِ استراماچونی معنی شده: جذابیت فوتبال. با من همراه باشید تا خلاصه ای از مطالب خبرگزاری ها و سایت های مختلف درباره تیم محبوبمان را با هم بخوانیم.


در سایت ورزش 3 آمده است: بنویسید: استقلال استراماچونی مدعی قهرمانی! درخشان‌ترین ?استقلال فصل? از سخت‌ترین مسابقه لیگ به اعتبار بازی‌خوانی دقیق و تفکر آندره‌آ استراماچونی برنده شد؛ کسی که تغییرات بزرگ را از پرداختن به جزئیاتِ تاکتیکی به دست آورده است. حالا همه آن‌هایی که تراکتور را سنگ محکی برای تعیین عیار استقلالِ استراماچونی معرفی کرده بودند، چاره‌ای ندارند جز این‌که مقابل اسم استقلال بنویسند؛ مدعی لیگ نوزدهم. استراماچونی به راهش ایمان دارد، راهی که نه در مالکیت توپ خلاصه می‌شود و نه در تسخیر زمین. راه سوم؛ برتری عددی!

از نظر خبرنگار خبرگزاری عصر ایران، راز استقلال استراماچونی؛ سادگی درعین پیچیدگی است. او اعتقاد دارد استقلال که شیوه‌ای نوین را در فوتبال ایران به اجرا می‌گذارد و به روش 2-3-2-3 بازی می‌کند و شاید به تعبیر عامیانه‌تر 2-5-3 در عین پیچیدگی‌های ظاهری و مهارناپذیری فوتبالی ساده را به نمایش می‌گذارد. چرا استقلال در سخت‌ترین بازی‌اش مقابل تیمی که از لحاظ نیروی انسانی بهترین تیم لیگ است نیز تا آستانه رسیدن به نهمین پیروزی پی‌‌درپی پیش می‌رود؟ چرا استقلال به تیمی رعب‌آور و مهارنشدنی بدل شده؟ راز استقلال استراماچونی چیست که امیر قلعه‌نویی با تیم تحسین برانگیزش تا آستانه شکست مقابل دست پرورده‌های مرد ایتالیایی پیش می‌رود؟

استقلال چه نوع فوتبالی را به اجرا می‌گذارد که نشانی از هم‌گسستگی و عقب‌نشینی در خود ندارد؟ رمز و راز این تیم چیست؟ استراماچونی با نحیف‌ترین و از پیش بازنده‌ترین تیم‌ هفته‌های نخست چه کرده است؟ پرسش بزرگتری در لابه‌لای این سوال‌ها مقابل‌مان سبز می‌شود. ماجرای قائدی چیست؟ چرا وینفرید شفر با آن همه تجربه نتوانست از قائدی بازیکنی آرمانی پدید آورد اما استراماچونی توانست؟ این همه تدبیر و خوش فکری نشأت گرفته از چیست؟

استقلال‌ چراهای بسیاری را ساخته است. استقلال که اکنون می‌تواند لقب یکی از بهترین‌ تیم‌های لیگ را بر پیشانی خود بچسباند در مسیر سیالی و سبک‌بالی قرار گرفته است. تیمی با جاذبه‌های نهان و آشکار که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. سر این تحولات از کجا نشأت می‌گیرد؟ برایش پاسخی دارید؟ استقلال استراماچونی را اما نباید آنچنان پیچیده و رمزآلود دید. نگاه کنید به یورش‌های همه جانبه استقلال. این همه جانبگی اتفاقی به دست نیامده است. استقلال برای رسیدن به دروازه حریف برنامه دارد. توپ که به میانه زمین می‌رسد ضلع‌سازی رکن اصلی تاکتیکی است. هیچ گاه بازیکن صاحب توپ را فاقد همراه نمی‌بیند. همیشه هستند بازیکنانی که روی دست صاحب توپ حرکت می‌کنند. این تاکتیک در کنار پاس‌های دقیق و ساده و در نهایت ضربات نهایی دقیق استقلال را به این نقطه رسانده است. نقطه سادگی و البته پیچیدگی!

این است استقلال کبیر ما آفرین

در خبرگزاری عصر ایران آمده است: از دیدار نساجی قائمشهر مقابل استقلال‌ تهران بعدها احتمالاً عکس استراماچونی در یادها بماند. آنجا که با انگشت لوگوی باشگاه استقلال را از روی گرمکن ورزشی‌اش به کمک داور بازی نشان می‌دهد. گفته شد او خواسته به داور یادآوری کند که باید «احترام» این باشگاه قدیمی را نگه دارند. آبی‌های تهران با سرمربی ایتالیایی‌شان بی‌رحمانه به پیش می‌تازند. بعد از شروعی تلخ در آغاز لیگ و از دست دادن چند امتیاز در آخرین ثانیه‌های بازی که باعث شد هواداران رقیب به طعنه آن را «استرا تایم» لقب بدهند، حالا رقیب می‌طلبند. در فوتبال کم گل ایران، زدن 23 گل در یازده بازی یعنی لذت فوتبال. تا پیش از آغاز این هفته، تقریباً 50 درصد بازی های لیگ کمتر از دوگل داشت! یک رکورد ناخوشایند جهانی! برای آنکه درخشش فاز هجومی استقلال بیشتر آشکار شود کافی است به تعداد گل‌های زده رقیبان نگاه کنیم. شهر خودروی صدرنشین فقط 10 گل به ثمر رسانده، سپاهان 13 گل، پرسپولیس و تراکتور 11 گل.

خبرگزاری شفقا نیز معتقد است باید به استقلال استراماچونی احترام گذاشت! استقلال با سرمربی ایتالیایی خود به روزهای اوجش نزدیک شده است و باید به این تیم و مربی احترام گذاشت. بدون شک نظم تیمی و بازی های خوبی که آبی پوشان به نمایش می گذارند نتیجه حضور مربی بزرگی چون استراماچونی است و البته این انتظار هم از او می رفت چرا که او در تیم بزرگی چون اینتر مربیگری است و باید فوتبال ایران به این مربی احترام بیشتری گذارد و اگر شرایط برای او مهیا شود می تواند با استقلال روزهای درخشانی را تجربه کند.

خبرگزاری تسنیم مصاحبه با آرش برهانی، آقای گل سابق استقلال را منتشر کرده است. آرش برهانی معنقد است استقلال همان تیم دوست داشتنی شده که از آن انتظار می‌رفت.


نظر شما چیه آبی ترین استقلالی ها؟ باید به استقلالِ استراماچونی احترام گذاشت؟!


احترام به استقلال استراماچونی




تاریخ : چهارشنبه 98/9/13 | 1:23 صبح | نویسنده : استقلالیون 💙⭐️⭐️💙 | نظر

معرفی باشگاه فوتبال استقلال تهران


باشگاه فوتبال استقلال در چهارم مهرماه سال 1324 (74 سال پیش) در شهر تهران تشکیل شد. این تیم تا قبل از انقلاب ایران در ابتدا دوچرخه‌سواران و سپس تاج نامگذاری شد، و بعد از انقلاب به استقلال تغییر نام داد. هوادارن استقلال بزرگ و پرطرفدار، تیم محبوبمان را با لقب هایی مثل: پسران آبی، آبی‌های پایتخت، تاج، آبی‌پوشان، اس‌اس، غول آبی آسیایی صدا می کنند. استقلال قدیمی ترین تیم شرکت کننده در لیگ برتر و جام حذفی می باشد. استقلال 8 قهرمانی در لیگ‌های فوتبال ایران دارد و دومین تیم پرافتخار لیگ‌های سراسری ایران محسوب می شود. علاوه بر این، این تیم با 7 قهرمانی در جام حذفی پرافتخارترین تیم این رقابت ها است.


تیم دوچرخه سواران


و اما، اما، اما... استقلال کبیر ما با دو قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا 1970 و جام باشگاه‌های آسیا 91–1990) و دو نائب قهرمانی (جام باشگاه‌های آسیا 92–1991 و جام باشگاه‌های آسیا 99–1998) و دو مقام سومی (مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا 1971 و جام باشگاه‌های آسیا 02–2001) پرافتخارترین باشگاه فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی و سومین باشگاه پرافتخار قاره آسیا است. پس به افتخار این تیم بزرگ باید ایستاد و کلاه از سر برداشت آفرین

در دربی های پایتخت در مجموع 91 بازی بین تیم های استقلال و پرسپولیس (رقیب همیشگی این تیم) انجام شده که از این بین استقلال کبیر 26 برد داشته  و پرسپولیس 24 برد و نتیجه 41 بازی این دو تیم به مساوی ختم شده است.



باشگاه استقلال از زمان تشکیل تا امروزه دارای 5 لوگوی مختلف بوده است.

لوگوهای استقلال



و حالا برویم سراغ خودمان... هواداران دو آتیشه استقلال کبیر... آبی ترین های دنیا.....

در چند فصل اخیر مسابقات لیگ ایران و لیگ آسیا استقلال چندین بار رکورد میانگین بیشترین تماشاگران بازی‌های خانگی را داشته و رکورد پرتماشاگرترین بازی جام باشگاه‌های آسیا و لیگ برتر ایران تا پایان 2019 متعلق به تیم محبوبمان است.


استقلال دو ستاره




تاریخ : دوشنبه 98/9/4 | 1:23 صبح | نویسنده : استقلالیون 💙⭐️⭐️💙 | نظر